Využite silu psychológie: 15 trikov, vďaka ktorými si získate personalistu na pohovore

04. 04. 2017

V momente, keď sedíte na pohovore a viete, že ide o veľa, je v prvom rade dôležité sa upokojiť a uvedomiť si, že aj personalista je len človek – tak ako vy. To znamená, že reaguje rovnako na vonkajšie vnemy. Stačí preto využiť jednoduché psychologické triky, ktorými si ho dokážete celkom ľahko nakloniť na svoju stranu. Chcete ich spoznať? Tu sú.

 

 

 

 

  1. Naplánujte si pohovor okolo 10:30 v utorok
    Toto je podľa odborníkov údajne ten najlepší čas. Prečo? Personalista by mal byť v tento deň už pracovne nastavený (v pondelok po víkende sa totiž väčšina ľudí len rozbieha) a spomínaný čas je vyhovujúci z dôvodu, že už mal dostatok priestoru na svoje povinnosti v kancelárii a môže sa venovať vám.
  2. Snažte sa vyhnúť pohovoru v ten istý deň ako kandidát, ktorý personalistu zaujal
    Vtedy sa totiž vaše šance na úspech výrazne znižujú. Ukázalo to niekoľko experimentov: ak sa uchádzač zúčastnil pohovoru medzi poslednými (a pred ním bolo viacero zaujímavých kandidátov), bol hodnotený oveľa horšie. Bolo by ideálne, ak by ste sa absolvovali pohovor v deň, keď personalista nemá dohodnuté stretnutie so žiadnym iným kandidátom.
  3. Farbu oblečenia si zvoľte podľa toho, čo chcete dosiahnuť
    Istý prieskum ukázal, že jednotlivé farby oblečenia vyvolávajú rôzne dojmy. Údajne najhoršou farbou na pohovor je oranžová. Ktorá farba je najvhodnejšia, zistíte tu.
  4. Prispôsobte svoje odpovede veku personalistu
    Ak sú to personalisti vo veku 20 - 30 rokov (generácia Y), odborníci odporúčajú priniesť so sebou na pohovor ukážky vašej práce a zdôrazniť vašu schopnosť multitaskingu.
    Ak sú personalisti vo veku 30 – 50 rokov (generácia X), poukážte na vašu kreativitu a ako prispieva work-life balance k vášmu úspechu.
    V prípade, že máte pred sebou starších personalistov (50-70 rokov), ukážte, že viete tvrdo pracovať a pochváľte sa všetkým, čo sa vám podarilo dosiahnuť.
  5. Majte otvorené dlane počas rozhovoru
    Aj pohyby rukami silne ovplyvňujú dojem, ktorý zanechávate na personalistu. Ak počas rozhovoru ukazujete dlane, prejavujete svoju úprimnosť a otvorenosť. Ak ruky a predovšetkým prsty pritláčate k sebe (vytvárate striešku), ukazujete svoje sebavedomie.
  6. Nájdite si niečo spoločné s personalistom
    Jedna z psychologických hypotéz totiž tvrdí, že sú nám sympatickejší ľudia, ktorí majú podobné názory a postoje ako my. Ak napríklad z LinkedInu zistíte, že sa personalista, s ktorým máte pohovor, zaujíma o podobnú oblasť ako vy, určite to spomeňte.
  7. Napodobňujte personalistovu reč tela
    Efekt chameleóna je psychologický fenomén, ktorý popisuje jav, kedy sú nám sympatickí ľudia prejavujúci sa podobnou rečou tela. Ak teda vidíte, že personalista sedí oproti vám uvoľnene a opretý do sedadla, nastavte sa rovnako. Podobne to robte napríklad aj s gestami rúk. Ale pozor, hlavne nenápadne!
  8. Pochváľte personalistu alebo spoločnosť
    Vyjadrite spokojnosť s pohovorom, ukážte personalistovi svoj zápal a nadšenie z možnosti pracovať pre danú spoločnosť. Získate tak pre seba malý plusový bod. Chváliť je dôležité, podstatné však je, aby ste to mysleli naozaj úprimne.
  9. Pracujte pri rozprávaní s hlasom
    Vyhnite sa monotónnemu hlasu, ten totiž uspáva. Keď o sebe rozprávate, využívajte intonáciu, pauzy, naučte sa, ako zdôrazniť to, čo chcete povedať, na čo chcete upriamiť personalistovu pozornosť.
  10. Buďte úprimný ohľadom vašich slabých stránok
    V mnohých článkoch sa dozviete, že na otázku na vaše slabé stránky, by ste mali odpovedať tak, aby to vyznelo ako vaša prednosť – napríklad „Som prílišný perfekcionista“. Táto rada však údajne nefunguje. Odpoveď, ktorá vyznieva ako samochvála, totiž znižuje vaše sympatie a šance získať džob. Lepšie je vraj odpovedať úprimne, napríklad „Nie som vždy najlepší v organizovaní svojich vecí“.
  11. Udržujte očný kontakt
    Či už je to pri podávaní ruky, ale aj počas vedenia rozhovoru. Výskumy dokonca ukázali, že ľudia, ktorí udržiavajú očný kontakt, sú považovaní za inteligentnejších.
  12. Neusmievajte sa príliš často
    Nebuďte na pohovore zamračený, na druhej strane však nemajte na tvári permanentne úsmev. Ak to totiž s úsmevom preháňate, môže to negatívne ovplyvniť vaše šance na úspech. Používajte úsmev iba tam, kde sa hodí, v ostatných prípadoch pôsobte vážne, profesionálne, ale prívetivo.
  13. Ukážte nadšenie
    Ako? Tým, čo rozprávate, ale aj ako rozprávate. Ak z vás srší energia, nadšenie a dobrá nálada, ukážete personalistovi, že máte o dané miesto naozaj záujem a že ste zaujímavý kandidát.
  14. Nepodceňujte nezáväzný rozhovor pred pohovorom
    Podľa istého výskumu je údajne rozhovor s uchádzačom ešte pred samotným pohovorom – napríklad na chodbe či vo výťahu, oveľa dôležitejší, než samotný pohovor. Už tu totiž môže personalista zistiť viac o osobnosti a povahe uchádzača. Nemyslite si, že personalista vás pozorne sleduje len počas pohovoru.
  15. Spýtajte sa, čím ste personalistu zaujali
    „Čo vás na mojom životopise najviac zaujalo, že ste sa rozhodli pozvať na pohovor?“ sa môže zdať ako pekne čudná otázka. Podľa psychológa Roberta Cialdiniho to však funguje. Ako? Nenápadne totiž donútite personalistu poukázať na vaše silné stránky a prezradí vám tak, prečo sa im páčite.

TEXT: Zdroj: businessinsider; Text: es; Foto: thinkstockphotos.com

Súvisiace články

Najčítanejšie

Viac z najčítanejších